Μήπως το παιδί σας έχει δυσκολίες σε καθημερινές δραστηριότητες στο σπίτι, στο σχολείο ή στην κοινότητα; Αντιμετωπίζει δυσκολίες σε δεξιότητες που δεν επηρεάζουν τα περισσότερα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά;

Αν ναι ένας εργοθεραπευτής μπορεί να είναι σε θέση να βοηθήσει το παιδί σας.

Η Εργοθεραπεία έχει σχεδιαστεί για να υποστηρίξει ένα παιδί και την οικογένειά τους, όταν αντιμετωπίζουν δυσκολίες στους ακόλουθους τομείς:

Υστέρηση στην ανάπτυξη

  • δεν εκτελεί στην κατάλληλη ηλικία κάθισμα, μπουσούλισμα και περπάτημα
  • δεν μαθαίνει σε κατάλληλο ηλικιακό επίπεδο
  • δεν ανάπτυσσει κατάλληλο για την ηλικία του  παιχνίδι και κοινωνικές δεξιότητες

Λεπτές κινητικές δεξιότητες

  • παρουσιάζει δυσκολία με το χειρισμό παιχνιδιών και παζλ
  • δυσκολεύεται στο κράτημα-λαβή μολυβιού
  • δυσκολεύεται στη χρήση σκευών σίτισης (κουτάλι-πηρούνι) στην κατάλληλη ηλικία
  • κακός γραφικός χαρακτήρας και σχηματισμός γραμμάτων / αριθμών
  • δυσκολεύεται στη χρήση ψαλιδιού
  • δυσκολεύεται στο χειρισμό: φερμουάρ, κουμπιών, κορδονιών
  • δεν αναπτύσει κυριαρχία στο χέρι στην κατάλληλη ηλικία
  • δυσκολεύεται στο χρωματισμό εντός σχεδίου, το σχέδιο, προγραφικές ασκήσεις
  • αποφεύγει δραστηριότητες και παιχνίδια που απαιτούν λεπτές κινητικές δεξιότητες

Κίνηση, δύναμη και ανάπτυξη ισορροπίας (Αδρή κινητικότητα)

  • φαίνεται αδέξιο ή ασυντόνιστο στις κινήσεις του
  • δυσκολεύεται ανεβοκατεβαίνοντας τις σκάλες σε κατάλληλη ηλικία
  • δυσκολεύεται με τις έννοιες δεξιά και αριστερά
  • παρουσιάζει φτωχές δεξιότητες με την μπάλα
  • εμφανίζει μειωμένο ή αυξημένο μυικότόνο
  • παρουσιάζει κακή ισορροπία και διστάζει να σταθεί στο ένα πόδι
  • δυσκολεύεται στον συντονισμό των δύο πλευρών του σώματος
  • δεν περνά τη μέση γραμμή του σώματος του  κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού ή των σχολικών δραστηριοτήτων (π.χ. πέρασμα χάντρας, γράψιμο)
  • αποφεύγει δραστηριότητες και παιχνίδια που απαιτούν κινητικές δεξιότητες

Οπτική Επεξεργασία

  • δυσκολεύεται με την απόσταση και τα μεγέθη των γραμμάτων
  • δυσκολεύεται με την αναγνώριση γραμμάτων
  • χάνει τη θέση-γραμμή κατά την ανάγνωση σε βιβλίο ή την αντιγραφή από τον πίνακα
  • δυσκολεύεται αντιγραφής σχημάτων ή γραμμάτων
  • παρουσιάζει φτωχή βλεμματική επαφή
  • δυσκολεύεται στον οπτικό εντοπισμό και το πέρασμα της μέσης γραμμής
  • δυσκολεύεται στον εντοπισμό αντικειμένων, μεταξύ άλλων αντικειμένων
  • δυσκολεύεται στην αντιγραφή από τον πίνακα ή άλλο χαρτί
  • δεν κατανοεί και δεν αναγνωρίζει την έννοια δεξιά και αριστερά

Στοματοκινητικά και αισθητηριακά προβλήματα

  • παρουσιάζει υπερβολική σιελόροια
  • εμφανίζει μάσηση τροφίμων στο μπροστινό μέρος του στόματος και όχι επί των γομφίων
  • παρουσιάζει δυσκολία στη χρήση φλιτζανιού σε κατάλληλη ηλικία
  • δυσκολεύεται να πιεί με καλαμάκι σε κατάλληλη ηλικία
  • παρουσιάζει μεγάλη διάρκεια ολοκλήρωσης θηλασμού η ταίσματος από μπουκάλι
  • το παιδί φαίνεται κουρασμένο μετά το φαγητό
  • το μωρό χάνει υπερβολικό υγρό από τα χείλη του με μπουκάλι ή το θηλασμό
  • το παιδί χάνει υπερβολικά υγρά ή τρόφιμα από το στόμα του όταν πίνει ή στο μάσημα
  • το παιδί φαίνεται να είναι υπερβολικά επιλεκτικό στις τροφές, τρώει μόνο ορισμένα είδη ή υφές τροφίμων
  • το παιδί βάζει στο στόμα παιχνίδια ή αντικείμενα πέρα ??από την κατάλληλη ηλικία

Αισθητηριακή επεξεργασία

  • παρουσιάζει υπερβολική ευαισθησία ή αυξημένες αντιδράσεις στον ήχο,αφή,φως ή κίνηση
  • μειωμένη ανταπόκριση σε ορισμένα ερεθίσματα (π.χ. υψηλή ανοχή του πόνου, δεν αντιλαμβάνεται κοψίματα / μώλωπες)
  • βρίσκεται συνεχώς σε κίνηση, χοροπηδά, πέφτει και κτυπά, συγκρούεται σε αντικείμενα
  • αποσπάται εύκολα με οπτικά ή ακουστικά ερεθίσματα
  • εμφανίζει συχνά υπερβολικές συναισθηματικές αντιδράσεις
  • δυσκολεύεται να αντιμετωπίσει την αλλαγή
  • εμφανίζει ανικανότητα να ελέγξει - ηρεμήσει τον εαυτό του όταν είναι αναστατωμένος

Δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης

  • εμφανίζει δυσκολία στην κοινωνική αλληλεπίδραση και τις σχέσεις με την οικογένεια και τους συνομηλίκους
  • δυσκολεύεται κατά την προσαρμογή σε νέο περιβάλλον
  • παρουσιάζει καθυστέρηση στις γλωσσικές δεξιότητες
  • παρουσιάζει υπερβολική ενασχόληση με ένα θέμα (π.χ., διάστημα, σύμπαν, οι δεινόσαυροι, τρένα)
  • δυσκολεύεται στην αντιμετώπιση καταστάσεων στο σχολικό περιβάλλον

Μαθησιακές δεξιότητες

  • δεν μπορεί να συγκεντρωθεί και να επικεντρωθεί στο μάθημα
  • διασπάται εύκολα η προσοχή του
  • δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες και στην ολοκλήρωση των εργασιών
  • κουράζεται εύκολα με τις σχολικές εργασίες
  • παρουσιάζει φτωχό έλεγχο παρορμητικών συμπεροφορών
  • εμφανίζει υπερκινητικότητα ή χαμηλή ενεργητικότητα
  • δεν τα βγάζει πέρα με το φόρτο εργασίας στο σχολείο
  • εμφανίζει δυσκολία στην εκμάθηση νέων γνώσεων
  • αντικαθιστά γράμμα ή αριθμό μετά την ηλικία των επτά

Δεξιότητες παιχνιδιού

  • χρειάζεται καθοδήγηση από ενήλικα για να ξεκινήσει το παιχνίδι
  • δυσκολεύεται στο μιμητικό παιχνίδι
  • παίζει χωρίς σκοπό, όχι λειτουργικό παιχνίδι
  • κινείται γρήγορα από τη μία δραστηριότητα στην άλλη
  • δεν εξερευνά τα παιχνίδια με κατάλληλο τρόπο
  • συμμετέχει σε επαναλαμβανόμενο παιχνίδι για ώρες (π.χ.βάζοντας τα παιχνίδια σε σειρά)
  • δεν εντάσσεται σε παιχνίδι με τους συμμαθητές / αδέλφια
  • δεν κατανοεί τις έννοιες της ανταλλαγής και αναμονής της σειράς στο παιχνίδι

Από το: Does My Child Need Occupational Therapy? -University of Utah Health Care Life Skills Clinic

Επιμέλεια: Αρβανίτης Δημήτρης - Εργοθεραπευτής